mandag 24. oktober 2016

Poesiens vesen (for meg)


Hva er poesiens vesen for deg?
Oppgaven kom fra poeten Ove Røsbak på skrivekunstrommet på Nansenskolen høsten 1999.

Her er mitt svar:

Det er umulig. Jeg blir nødt til å sitere. Sitere de to diktene som med noen års mellomrom viste meg  (noe av) poesiens vesen.

Epifani 1*

Fire nordisk-studenter på et kollokvierom konsentrerer seg om ukas lyrikkpensum. Vi ler litt av den svulstige tittelen "Digtets Aand", men latteren stilner etter hvert som vi opplever hva Johan Sebastian Welhavens dikt kan si oss: 

Hva ei med Ord kan nævnes
i det rigeste Sprog
det Uudsigelige
skal Digtet røbe dog.

Af Sprogets strenge Bygning
af Tankeformers Baand
stiger en frigjort Tanke
og den er Digtets Aand.

[– –]

Og skjønt den ei kan præges
i Digtets Tankerad
den er dog der tilstede
som Duft i Rosenblad.

[og så videre ...]

Epifani 2

Spanskstudier. Diktene er flotte, men vanskelige å forstå. Så kommer Octavio Paz med det første diktet jeg forstår med en gang og til og med klarer å oversette, og jeg bare vet at disse linjene snakker sant: 

Mellom det jeg ser og det jeg sier
mellom det jeg sier og det jeg tier med
mellom det jeg tier med og det jeg drømmer
mellom det jeg drømmer og det jeg glemmer
          – poesien

Utprøving

(Det er umulig, og vi gir oss ikke)

Diktet er en saltomortale inn i det usagte. Men lykkes det?
Kanskje aldri helt. Og godt er det, for ellers kunne det tenkes at det ikke ville bli skrevet flere dikt. 

Det var en gang, og det var ganske voldsomt. Det eneste som kjentes mulig, var å skrive et dikt. Men diktet, som skulle si det usagte, som skulle si det som var å si om Ham, om mine følelser for Ham, endte opp med å si mest om seg selv:


DIKTET TIL DEG

Diktet til deg
forandrer seg
for hver gang
jeg vil skrive det ned
Diktet til deg
er alltid der
inni meg, uten form
eller fast innhold men alltid
med en kjerne av lengsel
Noen ganger langt inne
blant andre dikt, drømmer og biter av virkelighet
Noen ganger nesten glemt
– men aldri helt borte.
Plutselig kan diktet fange meg
med voldsomme bokstaver jeg ikke kan se ut gjennom
og som jeg ikke husker å ha skrevet
og når jeg vil lese det høyt
er det for å slippe ut eller for å holde meg fast
Jeg leser videre
alltid videre
mens form og innhold forandre seg
og forandrer meg
men alltid
er det noe som står fast
noe
som ikke når fram til uttrykket



* EPIFANI kan bety Gudsåpenbaring, eller som her: Det at en person plutselig opplever innsikt eller forståelse i sin egen livssituasjon. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Den som leter, skal finne