fredag 28. mars 2014

ALT HAR SIN TID - Musikk til en utstilling


Utstillingen ALT HAR SIN TID åpner 29. mars kl. 14 i Bøler kirke.

Billedkunstneren Stefanie Reinhart har skapt en egen billedverden rundt de kristne høytidene og ritualene i denne utstillingen. Hun har bedt meg spille musikk på åpningsdagen, på Bøler kirkes svarte Steinway.

Hvis jeg kunne gjøre hva jeg ville med musikk . . .
. . . ville jeg skape klanger, rytmer og melodilinjer som i Stefanies bilder. Bildene hennes har den gode balansen mellom konkret og abstrakt som jeg liker så godt ..  akkurat slik at man kan lage seg fortellinger ut av dem . .  at noe er angitt, som tema som stemning, men ikke for mye er bestemt . . eller hvertfall lar seg "bestemme" av den som ser. Et stort rom som tilskueren kan gå inn i med alt sitt.  

Jeg ville lage musikk til å være i . . . som forteller noe, på en måte som åpner fortellingen.

At lytteren blir bevisst - på ett eller annet plan – at disse fortellingene er en del av hans/hennes liv og at det er mulig å omgås dem med den sjelen man har, med alt som er der. Noe blir kanskje aktivert, noe annet får kanskje hvile – eller det mister sin makt – i denne stunden med musikk og kunst.

Hvor kommer musikken fra?


Du e ikkje en du e mange
du e lag på lag på lag på lag på lag

synger Kari Bremnes.

Også som musikklytter er jeg mange. Melodier, klanger og rytmer ligger dypt i oss, det viser seg jo f.eks. når hukommelsen ellers svikter hos et menneske. Sangene og musikken kan fortsatt hentes fram. I den musikken jeg skal spille på utstillingsåpningen, der jeg blander "kristen" og "verdslig" musikk, ligger det flere melodier som mange av oss "alltid" har kjent, som i en slags felles hukommelse. Hver av oss har sine egne lag på lag av minner og assosiasjoner, stemninger og følelser knyttet til sangen. I mine tolkninger velger jeg å ta inn noen av disse lagene, gjennom de temperamentene jeg spiller melodiene i, variasjonene jeg gjør og det egne materialet jeg bringer inn. På den måten vil jeg både uttrykke egne følelser og holdninger til fortellingene og musikken, og samtidig gi lytterne et rom – en mulighet til å oppleve sine egne lag på lag.

Jeg tror også det ligger lag på lag av egenskapt musikk i hvert menneske. Hos meg har denne musikken hele livet vært tydelig hørbar på innsiden, og den har gjerne kommet ut i nynning eller pianospill når jeg har vært for meg selv. Først i godt voksen alder lagde jeg noe med en tydelig begynnelse og slutt, og ennå er jeg ingen dreven komponist eller låtskriver. Kanskje blir jeg det aldri heller. Det er noe av denne "stadig pågående musikken" jeg gjerne vil dele med publikum. Alt er ikke laget ferdig på forhånd.

Stefanies bilder treffer meg. Jeg har hatt små laminerte kopier av dem foran meg mens jeg har jobbet fram musikken. Den siste øvelsen skal jeg gjøre i kirkerommet mens bildene henges opp og den røde tråden finner seg veier gjennom rommet. Musikken er min måte å se det på. Det kommer til å skje noe nytt da også. Som det gjør med oss alle når vi opplever kunst, når vi opplever hverandre, når vi opplever livet.

Stefanies kunst kan du se her:
http://kunstfrahullet.blogspot.no
Utstillingen på facebook:
https://www.facebook.com/events/575874099171094/



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Den som leter, skal finne