tirsdag 13. desember 2016

Sangen uten deg


Vil du vite hvorfor du ikke er født?

Det var en annen jeg skulle føde, skjønner du.
Jeg snur meg mot de levende, jeg. Den ufødte tør jeg ikke røre.

En slik forvandling tar jeg ikke ansvaret for.
Sagt på en annen måte: En slik tillit kunne jeg ikke svikte.

En kvinne over sin kropp, sa de. Men sjelen?
Men fortsettelsen.

Det var min måte å ta selvmord på. Skånsomt
for alle uten deg. Det var deg jeg ville skåne.

Ikke bli fornærmet, men jeg tenkte at når jeg går herfra skal det være ryddig etter meg.
Bare det evige skal finnes da. Endelig skal det finnes. Ingen løse tråder.

Så rørte jeg deg ikke, min uskapte.

Men for den som allerede var innskrevet i manntall, bakte jeg morkaker
Saftige. Til å blø i. Bløte. Bølgende.

Jeg må se en nyfødt. Jeg må gå og se en nyfødt. Finne en stall. Ta med meg myrra,
ta med meg gull eller røkelse, tomme hender og blødende hjerte. Jeg må se en nyfødt.

Hva sa du?

Vil du vite hvorfor du ikke er født?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar